Josephus Flavius,
a II. Szentély korának legfontosabb kútfője A zsidók története (Judaiké
Arkhaiologia) című, húsz könyvből álló opusában a világ teremtésétől
kezdve beszéli el (újra) az ókori zsidóság történetét, egészen a rómaiak elleni
felkelésig, egyúttal sajátos értelmezést is adva a bibliai elbeszélésfolyamnak
és a felbukkanó figuráknak, így a jelen bejegyzés középpontjában álló Mózesnek
is.
Az
arámiul és görögül egyaránt alkotó Josephus Flavius életének momentumai jól
adatoltak, A zsidók történetéhez mellékelt Önéletrajzának
köszönhetően. Caligula császár uralkodásának első évében született (i.sz.
37–38) Jeruzsálemben, papi családban, halálának éve i.sz. 100 körülre datálható.
Először 26 éves korában járt Rómában egy delegációval, majd a Keletre való
visszatérte után nem sokkal kitörő felkelés egyik meghatározó alakjává vált,
melyet a császári udvar megbízásából készített munkáiban, érthető módon,
igyekezett tompítani. A háború alatt Vespasianus, a későbbi római császár
elfogta őt, ám mivel Josephus kvázi megjósolta annak hatalomra kerülését,
életben hagyta, majd megbízta a felkelés leverésével.
Később
a római polgárjoggal megjutalmazott Josephus a birodalom központjában
telepedett le, és három generáción keresztül a császári udvar megbízott
történetírója maradt. Ezen időszakban írta meg fontos műveit, A zsidó háborút,
A zsidók történetét, Önéletrajzát, valamint az Apión ellen
című apologetikus munkáját, melyek mindegyikét erőteljesen áthatotta és
meghatározta a császári ideológia.
A
zsidók történetét 56 évesen
fejezte be, a Biblián kívül számos egyéb forrást felhasználva. Első tíz könyve
a bibliai eseménysort parafrazálja, a munka második felében pedig a perzsa és a
hellenisztikus korszakkal (11–12. könyv), a Hasmóneusok felemelkedésével és
uralkodásával (12–14. könyv), Heródessel és fiával, Arkhelaosszal (15–17.
könyv), valamint a zsidó háború kitörését megelőző időszakkal (18–20. könyv –
itt, a 18. könyvben található a Jézus alakját említő szöveghely is)
foglalkozik.
Josephus
bevezető gondolatai közt megfogalmazott elve, miszerint nem tesz hozzá, és nem
is vesz el semmit az eredeti bibliai szövegből annak újramesélése során, több
helyütt ellentmond a kivitelezéssel, ugyanis az számos extrabiblikus elemet,
vándormotívumot, a szóbeli hagyomány szeleteit és a császárkori ideológia
nyomait is magába gyúrja. Mózes II. könyvének (Exodus/Kivonulás könyve)
nyitófejezeteit is jócskán kiegészíti, valamint az elbeszélés ezen pontján
megszülető és felnövő Mózes alakját is árnyaltabban, színesebben mutatja be,
mint a Biblia, némiképp ellent is mondva a szentírásbeli szövegnek.
Eltérve
a Bibliától, Josephus narratívájában a fáraó – akárcsak az újszövetségi
történetben Heródes király, a thébai mondakörből ismert Oidipus apja, Laius, vagy
éppen a római alapításmítoszban szereplő alba longai király, Amulius – egyetlen
konkrét megszületendő zsidó fiúgyermektől retteg, aki egy jóslat értelmében
megdönti az egyiptomiak uralmát, és dicsőségbe vezeti népét. Az uralkodó ezt
hallván rendeli el, hogy minden zsidó fiúgyermeket azonnal vessenek a Nílusba,
ám a jóslatban szereplő gyermek az isteni gondviselésnek köszönhetően mégiscsak
életben marad, felcseperedik, és beteljesíti a jóslatban elhangzottakat. A
josephusi szövegben a megszülető Mózes apja, egy előkelő, név szerint (Ámrám)
is szerepel, akinek Isten elárulja, hogy fia lesz a zsidók megmentője, aki még
az idegen népek közt is örökre világhírűvé válik majd tetteinek köszönhetően.
A
hősökre tipikusan jellemző elem, hogy a narrátori beszámoló szerint Mózes már
kiskorában is rendkívül szép és értelmes gyermek volt; a fáraóval való első
„találkozásához” (és egyben Mózes örökbefogadásához) pedig egy külön, Biblián
kívüli anekdotát fűz Josephus: játékból az uralkodó Mózes fejére teszi
koronáját, amelyet azonban az ifjú a földre hajít, és ide-oda gurít, mintegy
szimbolizálva és előrevetítve a jövőbeni eseményeket – a Josephus által
érzékletesen lefestett egyiptomi rabiga lerázását és a nyomorgatott zsidó nép felszabadítását.
Egy
másik, a bibliai elbeszéléshez képest újszerű, és azzal némiképpen ellentmondó
elem Mózes etiópokkal szembeni katonai összecsapása és a helyi királylány
feleségül vétele. A történet kettős céllal kerülhetett a josephusi szövegbe:
egyrészt magyarázatot kíván adni arra a Számok könyvében (Numeri) olvasható
különös információra, miszerint Mózesnek volt egy kusita felesége is (Num 12:1),
a josephusi értelmezés szerint még fiatalkorából; másrészt pedig – mintegy szembemenve
a Bibliában határozatlanként és dadogósként lefestett alakkal, aki helyett
fivére, Áron a cselekvő figura – egy karizmatikus, furfangos haditerveket
kieszelő hadvezért ábrázol – de mi végre?
Josephus
célközönsége görög nyelven beszélő vagy azt jól értő római birodalmi lakosok, akik
számára egy ilyesfajta aktív, politizáló, kiváló stratéga jelenti az ideális törvényhozó
(illetve Mózes esetében stílszerűbben: törvényadó) államférfit, azzal a nyílt
szándékkal, hogy olvasóihoz közelebb hozza a zsidókhoz, történelmükön, jeles
alakjaikon és a görög-római kultúrával rokonítható egyéb elemeken keresztül.
Ajánlott források
és irodalom:
Josephus
Flavius, A zsidók története (For. Révay József, Budapest: Európa, 1980)
Josephus
Flavius, Apión ellen, avagy a zsidó nép ősi voltáról (Ford. Hahn István,
Budapest: Helikon, 1984)
Feldman, Louis
H., „Josephus’ Portrait of Moses”, The Jewish Quarterly Review 82
(1992), pp. 285–328.
VanderKam,
James C., An Introduction to Early Judaism (Grand Rapids–Cambridge:
William B. Eerdmans Publishing Company, 2001)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése